Cursussen

Cursussen

Cursusduur
Ieder dagdeel neemt 3,5 uur in beslag. Hechting en communicatie 4 uur. Vanzelfsprekend kan alles korter, maar goed werk kost tijd. Cursisten dienen te beschikken over een HBO denkniveau en/of relevante werkervaring op HBO niveau.
.
Tarieven
Bekijk de tarievenpagina voor de actuele tarieven.

.
Vraaggestuurd en op maat gesneden
Schroom niet om vrijblijvend contact op te nemen om een specifieke deskundigheidsbevordering op maat te snijden. U kunt mij benaderen via de “contact” link op deze web pagina of via telefoonnummer 06-14716063.

 

Hybride

Gedurende de coronapandemie heb ik veel cursussen online gegeven. Ook online bleken de evaluaties steeds tussen de 8 en de 10 beoordeeld te worden.

Qua interactiviteit is ‘life’ wezenlijk prettiger maar online-kennisoverdracht is absoluut een pragmatische optie. Er kan eventueel gekozen worden voor een hybride werkwijze, waarbij de kennisoverdracht online plaats vindt en vervolgens de team aanpak life.

.
Handboeken Vaessen G.
De boeken zijn niet verplicht maar handig als naslagwerk. De boeken zijn te bestellen via deze link, bol.com, diverse boekhandels of via de uitgeverij Garant.be.

De cursus onderdelen:

Ernstig tegendraags gedrag, oppositionele gedragsstoornis en conduct disorder

  • Uitleg over herkenbare kind- en omgevingskenmerken bij gedragsproblemen en gedragsstoornissen.
  • Aandacht voor de ontwikkeling van gewetensfuncties (Kohlberg).
  • Best practice aanpak in de alledaagse praktijk. Aan bod komen:
    • De gedragsmatige aanpak, met aandacht voor oplossingsgerichte werkwijzen.
    • De cognitieve aanpak. 2 vormen.
    • De sociale vaardigheidstraining.
    • Van coalities naar allianties, herstel van leiding en autonomie …..
    • De “B en L” methodiek, zowel individueel als school / instelling breed.
Autisme.. en nu 102
Autisme.. en nu 47_

Hechtingsproblemen / stoornis / relationele traumata 

  • De normale hechting in vogelvlucht.
  • Herkennen van diverse hechtingsproblemen in de praktijk van alledag (Ainsworth).
  • Oorzakelijke factoren en intergenerationele invalshoeken (van Ijzendoorn / Nagy).
  • De aanpak van jongeren (kinderen en jeugdigen) met diverse hechtingsproblemen, opdat ze weer vertrouwen krijgen in relaties.

Autisme spectrumsstoornissen (PDD/PDD NOS, Asperger, McDD …)

  • Uitleg over de meest voorkomende autisme spectrum kenmerken in de dagelijkse praktijk en de best practice aanpakken hierbij. Aan bod komen onder andere de theorie of mind, centrale coherentie problemen, communicatie problemen …. en de kwaliteiten van deze jongeren op al deze gebieden.
Autisme.. en nu 11_
Autisme.. en nu 85_

AD(H)D

  • Uitleg over AD(H)D kenmerken.
  • Een stukje neuro biologie in eenvoudige bewoording.
  • Aandacht voor de medicamenteuze behandeling, psycho educatie en effectieve handvatten.
  • De aanpak van de jongere met AD(H)D in combinatie met oppositioneel gedrag, angsten en/of somberheid. U leert AD(H)D te differentieren qua herkenning en aanpak van oppositie / angsten / somberheid.

Angststoornissen, depressies / dysthieme stoornis en burn out.

Het is niets om trots op te zijn en ook niet om je voor te schamen. Veel mensen leden eraan en nog meer lijden. Naast GGZ professional spreek ik eveneens uit ervaring. Op alle drie de gebieden. Ik ken de best practice als professional en weet tevens hoe zwaar het is om dit toe te passen. Maar ik heb ook ervaren dat het werkt en hoe het snel helpt bij signalen van terugval. Deze emotionele ellende nam al jaren toe in de westerse wereld en na corona nog veel meer.

We kunnen als omgeving veel doen om deze jongeren te helpen in hun herstel naar meer balans.

Aan bod komen gezonde angsten, diverse angststoornissen en ernstige somberheid bij jongeren. Zowel herkenning in de praktijk, oorzakelijke en in stand houdende factoren als de best practice (zoals cognitieve begeleiding, gedragsmatige interventies, medicatie en systeeminterventies) worden besproken.

Autisme.. en nu 92_
Autisme.. en nu 33_

Communicatie tussen ouders en hulpverleners/leerkrachten waar de communicatie niet vlot verloopt.

  • Ouders, leerkrachten en hulpverleners hebben dezelfde taak. De ontwikkeling van de jongere zo haalbaar als mogelijk stimuleren. Dat maakt ons tot 1 systeem. Wanneer ouders en leerkrachten / hulpverleners in patronen van meningsverschillen en irritaties verzeild raken, kan dit de ontwikkeling van de jongere ernstig belemmeren. Daarnaast kosten deze irritaties onnoemelijk veel tijd en energie, zonder dat het iets zinvols oplevert. De meest toonaangevende systeemtheoretische invalshoeken worden op een uiterst interactieve en begrijpelijke wijze vertaald naar de praktijk van alledag, zodat de negatieve spiraal doorbroken wordt. Denk aan Nagy, Watzlawick, Minuchin, Bakker, De Shazer / O Hanlon / Berg
Autisme.. en nu 92__
Ook via WhatsApp!